Selecteer een pagina

Tech-talk:

<%image(20110328-machinekamer3.jpg|269|372|Werkzaamheden aan SB hulpdiesel)%>
– 10.04.2011 update: SB hulpdiesel is inmiddels gerepareerd!!! De kuren die de machine vertoonde zijn door de techinshe dienst opgelost. Daarmee met is het hulpbedrijf van de Lacomble storingsvrij en gereed voor de eerste vaartocht op 23-04-2011.

De Technische dienst aan boord van de Lacomble is de laatste tijd behoorlijk druk met de machine perikelen. De stuurboord hulpdiesel, een Kromhout 6 cilinder lijnmotor, werd al enige tijd geplaagd met een moeilijk traceerbare storing. Als de machine op bedrijfstemperatuur is gekomen dan kan deze bij belastingsveranderingen moeilijk op gelijk toerental blijven.

Het resulteert in excessief hoge toerentallen wat niet wenselijk is. Stap voor stap is de technische dienst bezig geweest om de oorzaak te vinden. Maar helaas, tot op heden nog geen aanwijsbare oorzaak kunnen vinden. Onder leiding Van HTD C. Kok worden de wat oudere kadetten op sleeptouw genomen om sleutel ervaring op te doen. Deze jongens hebben dan ook al diverse klussen geklaard. Op de foto is te zien hoe de laatste hand wordt gelegd aan het uitwisselen van de regulateur van stuurboord hulpdiesel.

Maar ook een tegenslag (technische uitdaging) vanaf onze kleinevaartuigen vloot. Aan boord van motorjol Blauweslenk heeft de ashoes van de homokineet het begeven.
Het vet wat door deze rubber hoes in de koppeling werd gehouden, is geheel uit de koppeling geslingerd. Het vet was overal terug te vinden… Maar dat ook een koppeling van de tussenas los zat, verklaarde het gerammel tijdens het varen.
Net op tijd…
Dit kleine scheepje is keurig netjes afgewerkt, maar daardoor is de bereikbaarheid van machineonderdelen soms erg moeilijk.
De eerste officier heeft zich in zijn overall gehesen en zich in allerlei bochten moeten wurmen om aan het euvel te kunnen werken.
Een nieuwe ashoes en het bijbehorende vet was snel geregeld en inmiddels is onze motorjol weer klaar voor diverse werkzaamheden en instructie vaarten. Op de foto hieronder is te zien hoe zo’n gedemonteerde tussenas eruit ziet. Detail is dat het binnenwerk van de ‘openliggende’ homokineet goed te zien is.
Deze as bevind zich tussen de schroefas flens en de drijvende as van de keerkoppeling van de Solé Diesel. Deze koppeling maakt het mogelijk geringe uitlijn afwijkingen op te vangen.

<%image(20110328-hkineet.jpg|590|359|De onderdelen op de werkbank)%>