Selecteer een pagina

Een aantal zeekadetten mochten een dag mee met het zeiljacht Zr. Ms. Urania. Zeekadet Ruben de Jong en Jeroen van Heezick hebben een een kort verhaal geschreven over hoe zij de dag hebben beleefd en wat ze hebben gedaan.

Een dagje varen met Zr Ms Urania door Ruben de Jong:

20130923-kopZondag 15 September vertrokken we met scholieren op zee, uit Enkhuizen met het zeiljacht de Zr. Ms. Urania van de Koninklijke Marine. Het is een erg luxe zeiljacht, met mechanische lieren, en dure apparatuur. Het weer was perfect om te zeilen, bewolkt, met veel wind, maar geen hoge golven. Zodra we vertrokken waren uit Enkhuizen begon de uitleg over hoe de lieren aan boord werken. We werden ingedeeld in twee individuele groepen: bakboord en stuurboord, ik zat in bakboord. We hesen met vijf tot acht mensen de bezaan, het midzeil en het voorzeil. We hadden met z’n allen nog stééds niet genoeg kracht en gewicht om de zeilen te hijsen!

20130923-IMG_2331

Maar toen de zeilen eenmaal omhoog waren begonnen we al harder te gaan; 6 tot 7 knopen. Eerst had stuurboord de wacht, later op de middag wij (bakboord). Als je de wacht had, waren er 4 taken om te doen; Officier van de wacht, Uitkijk bakboord, Uitkijk stuurboord, en Roerganger. Na een bepaalde tijd werd er gewisseld van taak, zodat iedereen alles heeft gedaan, en ook weet wat het inhoudt. De rest hoefde op dat moment nog niks te doen, dus we zochten naar dingen om te doen. Vanaf de wisseling van de wacht was ik Officier van de wacht, dus ik moest goed opletten, en ik mocht de koers (deels) bepalen. Eerst was Jeroen roerganger, daarna Kayleigh, en ten slotte ik. Toen we een flinke tijd op weg waren en we geluncht hadden, ging iedereen naar binnen. Behalve wij drie, en de twee uitkijken. Wij lieten ons niet kennen, en bleven gewoon op onze post.

20130923-IMG_2346

Roerganger zijn betekent meer dan alleen een koers aan kunnen houden en de roerstand kunnen aflezen. Het betekent ook goed opletten op wat de Officier van de wacht over het hoofd gezien zou kunnen hebben. Het roer luisterde echt heel nauw, wat het soms moeilijk maakte om een bepaalde koers aan te kunnen houden, omdat het schip dus de hele tijd afweek van de oorspronkelijke koers. Uiteindelijk stond ik aan het roer, en gingen we (met mij aan het roer) de haven in. Het was een erg leuke dag, en we hebben veel gelachen. Het was een unieke ervaring, en ik heb erg genoten (en de anderen ook volgens mij).

Ruben.

De dag zeilen aan boord van Zr. Ms Urania door Jeroen van Heezick:

Ik zit via mijn school op een vereniging die “Scholieren op Zee” heet. Via deze vereniging werden we uitgenodigd een dag met de Urania mee te varen. Samen met twee andere leden van het Zeekadetkorps Den Helder, Kayleigh Kok en Ruben de Jong, was ik aan boord.
’s Ochtends werden we door diverse ouders naar Enkhuizen gebracht waar we op de Harlingensteiger a/b van de Urania werden ontvangen door de Commandant. Hij vertelde ons dat we die dag een stukje mochten zeilen op het IJsselmeer. Er werden een paar dingen uitgelegd en vervolgens werd samen met de bemanning het schip vaargereed gemaakt.
Op de motor voeren we het Krabbersgat uit en buiten moesten we de zeilen hijsen. Er werden bepaalde taken verdeeld waaronder stuurman, officier van de wacht en twee mensen met een verrekijker stonden als uitkijk. We mochten om beurten aan het roer staan en de commandant gaf ons hierbij instructie.
Mensen die niets te doen hadden mochten over het dek en door het voorschip lopen en konden bekijken hoe de opstapbemanning hier kan slapen. Het zag er mooi maar wel erg krap uit. Volgens mij is ons korpsschip, de Lacomblé, ruimer.
Achter in het schip zijn we niet geweest want dit zijn de hutten van de vaste bemanning.
Tijdens het zeilen werden we nog getrakteerd op een broodje knakworst en een beker limonade. Verder kregen we aan het einde van de dag allerlei leuke cadeautjes. Bijvoorbeeld een draadloze muis, een lampje en een koord.
Het was een leuke, leerzame en gezellige dag. Aan het einde van de dag heb ik tenslotte nog en ijsje gegeten bij de Drommedaris en ben ik daarna weer naar huis gereden.
Ik vond het een mooie ervaring.