Selecteer een pagina

Productie 5

Als u een mooier beeld wilt ga dan via de snelkoppeling naar YouTube.

https://youtu.be/olvug0VX1AY

Opleidingsschip Lacomblé van de Helderse zeekadetten naar Zeeland Bijna veertig jaar heeft voormalig marineschip Lacomblé bij de Helderse zeekadetten dienst gedaan als opleidingsschip voor jongeren die dromen van een carrière bij de marine, in de visserij, de binnenvaart of de grote vaart. Maar het schip is te duur in onderhoud en vaart vandaag naar een ander zeekadetkorps in Zeeland. Den Helder In ‘de buik’ van het schip draaien de motoren warm. De geur van motorolie vult de ruimte. Diverse kaderleden maken de Lacomblé gereed voor de drie dagen durende tocht naar Veere, Zeeland. Commandant Maurice Braat van het Helderse zeekadetkorps kwam een aantal jaren geleden als vrijwilliger bij de Helderse zeekadetten terecht. Zijn drie kinderen, onder wie twee jongens, waren lid. In het dagelijks leven werkt hij als leidinggevende bij de onderzeedienst van de Koninklijke Marine. Ziek ,,Harry Launspach was toen de commandant. Hij werd ziek en kwam te overlijden. Ik ben toen gevraagd om in die functie waar te nemen.” Dat heeft hij twee jaar gedaan. Onlangs is hij officieel aangesteld in de functie van commandant. ,,Daar gaat een hele procedure aan vooraf”, legt Braat uit. ,,Het hoofdbestuur van het Zeekadetkorps Nederland komt er zelfs aan te pas. Iedereen die hier actief is, moet bijvoorbeeld beschikken over een verklaring omtrent het gedrag. Of je nou vrijwilliger bent of kaderlid, iedereen moet door die molen.” Ontspannen Vrijwilligers doen allerlei klusjes en gaan bijvoorbeeld mee op zomerkamp. Zeekadetkorps Den Helder heeft zestien leden. De Helderse organisatie heeft behoefte aan nieuwe vrijwilligers én nieuwe leden. Commandant Maurice Braat hoopt dat de aanwezigheid van de Helderse zeekadetten op Sail 2023 zal zorgen voor vers bloed. ,,De drempel is hier heel laag. De jeugd noemt me gewoon bij mijn voornaam. Er heerst hier een ontspannen sfeer. Ik zit bij de onderzeedienst. Hoewel iedereen weet wie de leiding heeft, gaan we daar ook heel amicaal met elkaar om.” De leden kunnen tijdens hun opleiding aan alle functies snuffelen. Nami, een jongedame van tien jaar, weet al wat zij later wil worden. Commandant Braat is erg blij met het doel dat Nami zich heeft gesteld. ,,Zij is lid geworden toen zij negen was en weet nu al dat zij later hoofd technische dienst wil worden. Dat moet je omarmen en stimuleren.” Het besluit om opleidingsschip Lacomblé af te stoten, is niet van de ene op de ander dag genomen, vertelt de commandant. ,,Toen Harry nog leefde, is het besluit eigenlijk al genomen. Ons korps zag de bui toen dus al hangen. Het Helderse korps is klein. Omdat de Lacomblé veel onderhoud vergt, heb je een groot vrijwilligerskorps nodig. Ons hoofddoel is de jeugd bepaalde vaardigheden bij te brengen. Als het hoofddoel onderhoud wordt, ben je verkeerd bezig. De Lacomblé is ook erg duur in gebruik en je hebt veel meer mensen nodig om te kunnen varen. Brandstof kost, zeker nu, een vermogen. We willen een gezonde, toekomstgerichte organisatie. Nu we de Lacomblé hebben afgestoten, kunnen wij het als organisatie langer volhouden.” Geschonken De Koninklijke Marine heeft het schip indertijd geschonken aan de Helderse zeekadetten. ,,Het schip moet eigenlijk terug naar de schenker”, weet de commandant. ,,Die kan er niets mee en zou het dan waarschijnlijk laten slopen. In Veere is er een nieuw zeekadetkorps. In overleg is besloten dat het schip daarheen gaat. Dat is de mooiste oplossing. Het zou zonde zijn als dit prachtige schip op de sloop was geëindigd.” Opleidingsschip Ondina, een voormalig munitietransportschip van de Koninklijke Marine, is na het vertrek van de Lacomblé het hoofdopleidingsschip van de Helderse zeekadetten. Commandant Braat: ,,De Lacomblé is een prachtig schip met meer sfeer en karakter. Maar de Ondina is praktischer en goedkoper in onderhoud en gebruik.” Het schip vertrekt vrijdag uit de Helderse haven naar Veere. Opleidingsschip Ondina is praktischer en goedkoper in onderhoud Tweede Wereldoorlog Hr.Ms. Lacomblé is na de Tweede Wereldoorlog gebouwd met Marshallhulp van de Verenigde Staten van Noord Amerika. De voormalige ondiepwatermijnenveger van de Koninlijke Marine is in Arnhem gebouwd en op 6 februari 1960 te water gelaten. De marine nam het schip op 22 augustus 1960 in dienst en vernoemde het naar Kapitein Luitenant ter Zee E.E.B. Lacomblé, commandant van de kruiser Hr.Ms. De Ruyter. Op 27 februari 1942 ging hij strijdend ten onder tijdens de Slag in de Javazee. De Lacomblé is op 31 augustus 1984 uit de sterkte afgevoerd en op 31 december 1984 in bruikleen overgedragen aan het Zeekadetkorps Den Helder. Bron: Noordhollands Dagblad geschreven door Delano Weltevreden